perjantai 8. helmikuuta 2013

englantiako

A-englannin opiskelusta on tullut hammastenkiristystä. Sen sijaan, että opiskeltaisiin maailmantaitoja ja muita arvokkaita asioita, meille opetetaan idiomeja ja fraaseja fossiilisissa teemoissa. Ne tuskin pätevät enää. Tokihan joihinkin fraaseihin törmää proosassa, mutta siihen se sitten jääkin.

Toisaalta B-englantia ei näy mailla halmeilla. Sitä opiskelevat käytännössä vain harvat. Sen kirjoittamisen hyödyt ovat jotakuinkin nolla verrattuna vaikkapa B-ruotsiin tai B-espanjaan. Se ei näytä päästötodistuksessa juuri miltään, koska kaikilla muilla on A-englanti.

Tiedän oppilaita, joilla A-englanti on tuskaa, ja tiedän niitäkin, joille kursseista läpipääsy on taistelun takana. Näille A-englannin oppien lohtu on laiha. Sitten on näitä, joilla on kiiltävä kymppirivi. Kuitenkin monen kymppejä haalivan välillä on suuri tasoero, yhtä suuri kuin vaikkapa kutosen ja kasin välillä. Siinä teille tasa-arvoa.

Yritänkin sanoa, että B-englannista tulisi tehdä kelvollista ja A-englannista tasa-arvoisempaa. Että väkerrettäisiin A-englannista syväluotaavampaa ja haastavampaa lisäten kansainvälistä puolta. B-englannista sitä vastoin tulisi luoda käytännöllistä ja silti haastavaa niin, että se opettaisi vain joitakin tärkeitä korkeampia asioita. Ero olisi vähän kuin lyhyessä ja pitkässä matikassa. Tätä eroa käytetään jo ruotsissa. Useimmat opiskelevat B-ruotsia, joka on yksinkertaisempaa ja vähemmän syväluotaavaa, kun taas A-ruotsi on haastavapaa ja kielitieteellisempää.

Haluamme muutosta. Haluamme valintoja. Haluamme piirakkaa.

TL;DR: Englannin opiskelu on imbaa, korjatkaa plz

4 kommenttia:

  1. No mitä vittua (anteeksi sanavalinta) ? Englantia en vertaisi ruotsin kieleen missään kohtaa, millään muotoa, sitä kun puhuu jonkun hassun verran enemmän ihmisiä tällä pallolla kuin ruotsia, jos siis kansainvälisyys kiinnostaa. Toki sen opetusta tulisi päivittää ja monipuolistaa, kuten _kaikkien muidenkin oppiaineiden_. Itseasiassa, koko koulujärjestelmä on vanhentunut ja kaipaisi uusia linjoja (mihin en nyt ala kaivautumaan). Englannin opetus on vain yksi jäävuoren huippu monista.
    Ps. Viattomalle ja sympaattiselle, opetussuunnitelmaa noudattavalle sijaiselle raivoamisesi ei varmaankaan vie asioita suuntaan jos toiseenkaan. Ja touhusi muistuttaa muutenkin ala-asteen itsetunnnonkohottajakiusaajan puuhia. Man up, vai miten se meni.

    Oot hyvä tyyppi silti.

    VastaaPoista
  2. Loistavaa, palautetta!

    Olet oikeassa siinä, ettei ruotsiin kannata verrata. Itse asiassa nimenomaan, minusta opetussuunnitelmaa vain pitäisi viedä ruotsinkin jaottelusta vielä pidemmälle. On se kuitenkin kielistä tärkein.

    Koulujärjestelmään voisin viskoa muutoksia muutoksen perään, mutta olen surkea ongelmanratkoja. Vahvuuteni on nähdä ongelma ja sen ratkaisulopputulos. Ainakin näin katsoisin. Esitystapani tuppaavat olemaan huonot.

    En katso raivonneeni opettajalle vaan opetussuunnitelmalle. Jos sait edellisen kuvan, pahoittelen maltinmenetystäni. Menetän sen valitettavan usein. Tämä vuodatus ja opettajalle ranttääminen ovat kuitenkin ysiluokalta asti kasautunutta turhautumista.

    Tiedostan kyllä, etten saa mitään aikaan julkisella ranttäämiselläni. Se on vain tapani purkaa turhautumista.

    Peace.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mitä sä oot siellä tunnilla puhunu XD mut siis oon niin samaa mieltä tässä ainaki osittain, A-englanti alkaa olla niin turhaa sillain, että musta tuntuu etten osaa puhuu englantii mutta osaan jotain ihan turhia sananparsia tyyliä the room isn't big enough to swing a cat in jolle varmaa nauretaa jos meen Englantii kymmenen vuoden päästä ja yritän tyrmätä ne tollasilla että huoh. ja siis mä arvostelisin vie sitä että MEIDÄN KOULUN opettajat kysyy pelkkiä alleviivauksia kokeessa. mutta kai sitä pitäs olla itsekuria opetella muutenkin ne kappaleet vaikka kokeet tehäänki niin yksipuolisiks

      Poista
    2. Toisaalta puolustan Häyskiä. Hänen kokeensa ovat suhteellisen monipuolisia.

      Poista